5 fundamentów zdrowego trybu życia

 Powodów do zmiany trybu życia może być wiele. Bardzo często jest to chęć “wzięcia się za siebie”, poprawy zdrowia, uzyskania satysfakcjonującego wyglądu czy sprawności. Bez wątpienia bycie “fit” jest mocno promowane i co raz więcej osób stara się poprawić jakość swojego życia, przekładającego się zarówno na funkcjonowanie ciała, jak i na lepsze samopoczucie. Niezależnie od tego co będzie Twoją motywacją czy zapalnikiem do działania, musisz pamiętać o 5 fundamentalnych kwestiach, które przyczynią się do Twojej przemiany.
 Bardzo często dostrzegam, iż nawet u osób aktywnych niektóre z tych zasad bywają bagatelizowane, co z kolei nie pozwala wykorzystać w pełni swojego potencjału. Pomogę Ci nie popełnić tego błędu !

 

Odpowiednie odżywianie

 

 Uważam, że sposób odżywiania jest najistotniejszą kwestią, od której sugeruję zacząć. Jest to również najbardziej przerażający element, który już na samym początku potrafi mocno zniechęcić. Nic dziwnego, słowo “dieta” nie kojarzy się z niczym przyjemnym. Jednak to wcale nie musi być takie skomplikowane. Kluczem będzie ustalenie odpowiedniej kaloryczności, bazowanie na jak najmniej przetworzonych produktach, jednak bez całkowitego wykluczania posiłków, które lubisz. Dieta ma być przede wszystkim smaczna, dostarczająca odpowiednich mikro i makro składników i łatwa w utrzymaniu.

Aktywność w ciągu dnia

 

 W obecnych czasach, jesteśmy w stanie załatwić większość spraw bez wychodzenia z domu. W ogromnym stopniu przyczynia się do spadku spontanicznej aktywności w ciągu dnia (chociażby liczby kroków czy pokonanych pięter) co z kolei wpływa na kondycję czy samopoczucie. To kolejna rzecz na której warto się skupić. Jeśli masz wybór, ruszaj się jak najczęściej. Wybierz spacer lub rower zamiast transportu publicznego/samochodu. Odkrywaj nowe aktywności, korzystając ze swojego ciała. Odwdzięczy Ci się.

Wszechstronny trening

 

 Najnowsze zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia, opublikowane pod koniec 2020 roku rekomendują, by osoby dorosłe (w wieku 18-64 lata) wykonywały aktywność fizyczną o umiarkowanej intensywności przez 150–300 minut tygodniowo lub 75–150 minut wysiłków o dużej intensywności. Szczególnie sugeruje się skupić na treningu siłowym, który wzmocni mięśnie oraz układ szkieletowy, a także treningu kondycyjnym usprawniającym pracę układu sercowo naczyniowego.
Warto zadbać również o odpowiednią ruchomość ciała, a także popracować nad odpowiednią postawą.

 

Sen

 

 Oprócz zalecanych 6-8h snu w ciągu doby, warto kontrolować jego odpowiednią jakość. Postaraj się wyciszyć, ograniczyć korzystanie z smartfona czy komputera. Zwróć uwagę czy Twój materac, poduszka i łóżko są komfortowe, a także jak czujesz się po przebudzeniu. Dobrym pomysłem będzie uschematyzowanie czasu zasypiania i wstawania. Szacuję się, że w ciągu życia człowiek przesypia około 20 lat, w ciągu których zachodzą liczne procesy regulacyjno-regeneracyjne.

 

Zaplanowany dzień oraz tydzień

Odpowiednie zarządzanie swoim czasem może być bardzo pomocne. Jeżeli masz z tym problem, sugeruję zacząć od organizowania pojedynczych dni np. dzień wcześniej lub bieżącego dnia z samego rana. Pomyśl jakie rzeczy musisz wykonać, ile czasu to zajmie, a także ustal listę najbardziej priorytetowych czynności. Po pewnym czasie zauważysz, że część z nich dzieje się nawykowo. Zyskasz sporo wolnego czasu, który może być wykorzystany na przykład na aktywność fizyczną czy trening. Warto również planować większe zakupy spożywcze (np. raz w tygodniu). Odpowiednie produkty będą zawsze na wyciągnięcie ręki, co ułatwi Ci ograniczyć podjadanie czy wybieranie nieodpowiednich posiłków. Planowane działanie pomoże Ci również zredukować poziom stresu.

Dołącz do newslettera, aby być zawsze na bieżąco oraz otrzymywać materiały dostępne tylko dla społeczności Train&Move!

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry